sunnuntai 5. marraskuuta 2017

Porttilouhi, Juuka

Retki Porttilouhen kanjoniin...

Lokakuun lopulla, ensimmäisten lumihiutaleiden tippuessa taivaalta päätimme tehdä päiväretken Juukaan luonnonnähtävyyteen nimeltä Porttilouhi.Porttilouhi on 700 metriä pitkä kanjoni, joka sijaitsee UKK-reitin varrella Pohjois-Vuokossa lähellä Nurmeksen rajaa.
https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/desc=&e=597392&lang=fi&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D%5D&n=7030594&share=customMarker&title=&zoom=10 Luin rotkosta Suomen rotkot -salakirjasta (Kesäläinen & Kejonen, 2015). Juuan kunnan nettisivut vahvistivat, että tämä pelätty ja vältelty Juuan tunnetuimpien tietäjien mystinen pyhättö sijaitsee aika lähellä lapsuudenkotiani. Olen ollut aivan tietämätön kyseisestä luonnonnähtävyydestä. Pakkasimme eväät ja lämmintä vaatetta reppuun sekä maastopyörät autoon. Matka kohti uutta seikkailua alkoi.

Porttilouhelle pääsisi Kolilta alkavaa UKK-reittiä pitkin ja sen läheisyydessä on autiotupa jossa retkeilijä voi yöpyä, mutta me lähestyimme kohdetta autolla. Ajoimme ensin Juukaan ja Juuan ABC:ltä jatkoimme matkaa noin 19 km Nurmeksen suuntaan, jonka jälkeen käännyimme vasemmalle Tervavaaran tielle.  Etenimme Tervavaaran tietä noin 8 kilometriä, jonka jälkeen käännyimme oikealle lähtevälle metsäautotielle. Tien varressa näkyi itsetehtyjä kylttejä joissa luki Porttilouhi.

UKK-reitti kulkee jyrkänteen reunaa myötäillen.
Jätämme ajoneuvon metsäautotien kääntösilmukkaan ja päätämme lähestyä kohdetta kävellen. Tässä vaiheessa huomaan, että auton olisi voinut jättää kohtaan josta UKK-reitti  ylitti tien ja edetä rotkolle polkua pitkin, mutta seikkailumielessä päätämme leikata kohteeseen suoraan metsän halki puhelimen maastokartta sovellusta apuna käyttäen. Varman suunnan saatuamme seurasimme Porttipuron reunaa lähelle kallioita. Sopivassa kohtaa ylitimme puron ja  huomasimme, että selkeä polku näkyi edessämme. Kävelemme jyrkänteen reunaa ja ihailemme maisemaa.

Patikkapolku vie kallion laella sijaitsevalle nuotiopaikalle. Pienempi polku nuotiopaikalta johdattaa alas rotkoon. Louhen pohjalla pystysuorien jyrkänteiden suojassa mutkittelee Porttipuro. Laskeudumme alas kurun pohjaan ja ihastelemme näkyä. Puro lirisee ja lorisee paikka paikoin kivien alla - luonnon upea äänimaisema. Välillä puro on kadoksissa ja välillä se aukeaa  eteemme kunnollisena vesialueena. Paikka on mykistävä. Karttaan on merkitty alueelle luola, jota yritämme etsiä. Löysimme halkeamia ja kivilippamuodostelmia josko ne tämän luola-kriteerin olisivat täyttäneet?

Näemme rotkon seinässä repeämän, johon on kiilautunut suuri kivenjärkäle. Tämä portti on antanut koko rotkolle nimen. Paikalliset tietäjät käyttivät aikoinaan menoissaan Porttilouhea ja etenkin sen toiseen maailmaan johtavaa porttia. Kesäläisen ja Kejosen (2015) mukaan ainakin Ukko-Kinolainen, Vaara-Jaska Eronen ja Noita -Eskelinen ovat käyttäneet porttilouhen rotkoa omissa menoissaan. Kalliosola huokuu tarunomaisuutta.

Porttilouhi on kaikessa ainutlaatuisuudessaan ehdottomasti näkemisen ja kokemisen arvoinen paikka.